
Marina Martins, born in 1999, is recognized as one of the leading artists of the new generation of classical musicians in Brazil and has performed with major orchestras and in the main chamber concert series in the country.
In 2022, as part of the project "Brasil em Concerto," in partnership with the Naxos label and the Ministry of Foreign Affairs (Itamaraty), Marina made the first commercial recording of Claudio Santoro's Cello Concerto with the Goiás Philharmonic Orchestra and conductor Neil Thomson.
She has received awards in various countries, notably the recent "Exilarte Preis" received in Austria in 2021, and the Young Soloists Competition followed by the Eleazar de Carvalho Medal in 2018, awarded by the São Paulo State Symphony Orchestra (OSESP).
Marina won her first competition at the age of eight and, at sixteen, made her debut as a soloist in Bristol, England. Since then, she has been performing with prestigious orchestras and conductors in England, Switzerland, Italy, France, Germany, Austria, the United States, Canada, and Brazil.
She is passionate about chamber music and has performed with renowned artists from Europe. Currently, she is pursuing a master's degree at the Musik Akademie Basel and studying Baroque music at the Schola Cantorum Basiliensis, both located in Basel, Switzerland.
Marina performs with a cello by Giuseppe Guarneri "filius Andreae" ca. 1700.
reviews
“Eu ouvi uma extraordinária jovem violoncelista durante o fim de semana, Marina Martins. Fiz parte da banca julgadora das audições de jovens solistas do Festival Two Moors. Marina tocou o primeiro movimento da Sonata Arpeggione e a Marcha da Sonata de Britten. Que talento extraordinário! Fiquei literalmente sem palavras....ela é realmente muito especial. Além de todas suas qualidades como música e violoncelista, Marina tem uma presença de palco espontânea, marcante e envolvente, e parece ter uma rara combinação de uma inteligência incomun e uma capacidade de se conectar instintivamente com a música. Uma coisa é certa, ela vai longe...”
Gaetan Le Divelec
Vice-presidente de direção artística
Atlanta Symphony
“Marina Martins tem uma formidável musicalidade e uma forte e encantadora personalidade de palco. Seu talento e amor pelo violoncelo, aliados à sua dedicação e seriedade já fizeram dela uma violoncelista com grande domínio técnico e expressão.”
Pieter Wispelwey
Violoncelista
“Grandes músicos são assim: para além da disciplina cultivada, daqueles anos e anos de desenvolvimento técnico, mantêm uma naturalidade que parece vir de dentro da própria música. Ao mesmo tempo, têm algo de só seu, original e inconfundível. Marina Martins toca como Marina Martins da primeira à última nota, seja em que repertório for. Combina intensidade com discrição; e parece fazer tudo sobre um fundo de serena alegria, de um modo que agora fica associado a ela mesma. Com apenas 20 anos, já é uma das grandes solistas brasileiras. Pode-se bem imaginar o quanto ainda há de fazer na música, para nossa grande sorte.”
Arthur Nestrovski
ex-diretor artístico OSESP | Orquestra Sinfônica do Estado de São Paulo
“Marina Martins é uma jovem violoncelista para se observar. Em tenra idade, ela já toca com sofisticação, intensidade emocional e domínio técnico. Uma estrela em ascensão no horizonte internacional!”
Mark Churchill
Consultor Senior, Orquestra Filarmônica de Boston
Diretor Emérito, Escola Preparatória New England Conservatory
“O concerto foi fabuloso. Quando a Marina tocou, o público ficou enfeitiçado. É como se ela incorporasse a música.”
Nadja Venezian
Membro da Audiência
Sala São Paulo | Concerto de Haydn com a OSESP, 2018
São Paulo, SP, Brazil
01311-000