
BIO
Bass-baritone, trained at the Franz Liszt Academy of Music and at the Budapest Opera, Hungary, where he also performed as a member of the company and as a guest, Licio is a professor and researcher at the Faculty of Music of Espírito Santo, coordinator of the postgraduate courses of Coletivo das Artes, and taught at the School of Music of UFRJ.
Winner of the Carlos Gomes Prize 2004 among other national and international awards, he also received the "Order of Cultural Merit Carlos Gomes" from SBACE-SP in 2015. He is one of the leading classical performers in Brazil, acclaimed by specialized critics in different gexnres – opera, operetta, masses and oratorios, symphonic and chamber repertoire. He has worked with directors like Amir Haddad, José Possi Netto, Jorge Takla, Gianni Rato, Sérgio Britto, Werner Herzog, André Heller-Lopes, Carla Camurati, among others. He has also collaborated with various orchestras and conductors, including Lorin Maazel, Isaac Karabtchevsky, Marin Alsop, and Fabio Mechett, in theaters such as Theatro Municipal of Rio de Janeiro and São Paulo, Theatro São Pedro (SP), Teatro Argentino de La Plata in Buenos Aires, and Teatro El Circulo de Rosário.
He has performed leading roles and title roles in operas such as L.V. Beethoven's "Fidelio," "Carmen" and "Les Pêcheurs de Perles," "Lucia di Lammermoor," "Elisir D'Amore," "Don Pasquale," and others by G. Donizetti, "Romeo and Juliet" by C. Gounod, "Iphigenie in Tauris" by C. W. Gluck, F. Lehár's "The Merry Widow," Mario Ferraro's "Medea," R. Leoncavallo's "Pagliacci," P. Mascagni's "Cavalleria Rusticana," W. A. Mozart's operas like "Die Zauberflöte," "Don Giovanni," "Le Nozze di Figaro," and "Cosi Fan Tutte," G. B. Pergolesi's "La Serva Padrona" and "Livietta e Tracollo," A. Ponchielli's "La Gioconda," G. Puccini's operas including "La Bohème," "La Fanciulla del West," "Gianni Schicchi," "Madama Butterfly," "Manon Lescaut," "Tosca," and "Turandot," G. Rossini's "Il Barbiere di Siviglia," "La Cenerentola," "L’Italiana in Algeri," and "Il Turco in Italia," J. Strauss's "Die Fledermauss," R. Strauss's "Salomé," and G. Verdi's operas like "Aida," "Falstaff," "Rigoletto," "La Traviata," "Otello," "Un Ballo in Maschera," "Ernani," and "Il Trovatore," as well as works by R. Wagner, including "Das Rheingold," "Die Walküre," "Siegfried," "Tannhäuser," "Lohengrin," and "Der Fliegender Hollaender."
He also develops training programs for young singers, such as the Opera Studio Coletivo das Artes and the Artistic Residency Courses "Conexões Musicais," by Coletivo das Artes, an artistic production space coordinated by him and his wife, the singer, teacher, and producer Adalgisa Rosa.
In 2015, he released the CD "Ê vida, ê voz! – Canções de Edmundo Villani-Côrtes" with pianist Cláudia Marques, a record that remained highlighted on the website of Rádio Cultura FM of São Paulo for several weeks. He celebrated his 30-year professional career at Sala Cecília Meireles, performing Schubert's "Winterreise," which was highlighted by O GLOBO as one of the best classical music shows of 2018.
Português
Aperfeiçoou-se na Academia Franz Liszt, Budapeste, foi membro da Ópera Estatal Húngara, e cantou na Itália, Espanha, Alemanha, Suíça, Colômbia e Argentina. No Brasil os teatros de ópera e salas de concerto são sua casa. Com mais de 50 personagens em óperas de diferentes autores, períodos e estilos, Licio é, até hoje na história da ópera brasileira, o único cantor a ter enfrentado na totalidade o Wotan/Wanderer da Tetralogia wagneriana.
Dirigido por ícones do Teatro brasileiro - Amir Haddad, José Possi Netto, Jorge Takla, Gianni Rato, Sérgio Britto - e estrangeiro - Werner Herzog, Hugo de Anna, Aidan Lang. Cantou com renomados maestros brasileiros e estrangeiros, entre os quais Lorin Maazel e Isaac Karabtchevsky, das “Paixões” de Bach até Beethoven, Kodaly, Stravisnky, Britten, bem como ciclos de Schubert, Mahler, Ravel e Poulenc, entre outros.
É detentor de mais de 10 primeiros prêmios em concursos nacionais e estrangeiros e recebeu, em 2004, o Prêmio Carlos Gomes como Melhor Cantor Erudito.
Celebrou, em 2012, seus 25 anos de carreira dedicados à Música, com as óperas Aída, A Valquíria, A Serva Patroa, O Turco na Italia, Rigoletto e Falstaff e fez sua estreia na Argentina, debutando com grande sucesso de público e critica o papel título de O Navio Fantasma, de Wagner, no Teatro Argentino de La Plata – outubro de 2013.
Em 2015, Licio Bruno lançou com a pianista Claúdia Marques o CD “Ê vida, ê voz! - Canções de Edmundo Villani-Côrtes”, primeiro disco integralmente dedicado a uma coletânea de canções do compositor. Recebeu ainda a “Ordem do Mérito Cultural Carlos Gomes”, comenda outorgada pela SBACE, SP e também a Medalha Cinquentenário da Forças Brasileiras Internacionais de Paz da ONU, láureas recebidas em função dos relevantes serviços prestados à cultura e à música brasileira.
Español
Ganador del Premio Carlos Gomes 2004 entre otros premios nacionales e internacionales, también recibió la "Orden al Mérito Cultural Carlos Gomes" de SBACE-SP en 2015. Es uno de los principales intérpretes clásicos de Brasil, aclamado por críticos especializados en diferentes géneros: ópera, opereta, misas y oratorios, repertorio sinfónico y de cámara. Ha trabajado con directores como Amir Haddad, José Possi Netto, Jorge Takla, Gianni Rato, Sérgio Britto, Werner Herzog, André Heller-Lopes, Carla Camurati, entre otros. También ha colaborado con diversas orquestas y directores, incluidos Lorin Maazel, Isaac Karabtchevsky, Marin Alsop y Fabio Mechett, en teatros como el Theatro Municipal de Río de Janeiro y São Paulo, el Theatro São Pedro (SP), el Teatro Argentino de La Plata en Buenos Aires y el Teatro El Circulo de Rosario.
Ha interpretado roles principales y roles principales en óperas como "Fidelio" de L.V. Beethoven, "Carmen" y "Les Pêcheurs de Perles", "Lucia di Lammermoor", "Elisir D'Amore", "Don Pasquale", y otras de G. Donizetti, "Romeo and Juliet" de C. Gounod, "Iphigenie in Tauris" de C. W. Gluck, "La viuda alegre" de F. Lehár, "Medea" de Mario Ferraro, "Pagliacci" de R. Leoncavallo, "Cavalleria Rusticana" de P. Mascagni, óperas de W. A. Mozart como "Die Zauberflöte", "Don Giovanni", "Le Nozze di Figaro" y "Cosi Fan Tutte", "La Serva Padrona" y "Livietta e Tracollo" de G. B. Pergolesi, "La Gioconda" de A. Ponchielli, óperas de G. Puccini como "La Bohème", "La Fanciulla del West", "Gianni Schicchi", "Madama Butterfly", "Manon Lescaut", "Tosca", y "Turandot", "Il Barbiere di Siviglia", "La Cenerentola", "L’Italiana in Algeri", y "Il Turco in Italia" de G. Rossini, "Die Fledermauss" de J. Strauss, "Salomé" de R. Strauss, y óperas de G. Verdi como "Aida", "Falstaff", "Rigoletto", "La Traviata", "Otello", "Un Ballo in Maschera", "Ernani", e "Il Trovatore", así como obras de R. Wagner, incluyendo "Das Rheingold", "Die Walküre", "Siegfried", "Tannhäuser", "Lohengrin" y "Der Fliegender Hollaender".
También desarrolla programas de formación para jóvenes cantantes, como el Opera Studio Coletivo das Artes y los Cursos de Residencia Artística "Conexões Musicais", de Coletivo das Artes, un espacio de producción artística coordinado por él y su esposa, la cantante, profesora y productora Adalgisa Rosa.
En 2015, lanzó el CD "Ê vida, ê voz! – Canções de Edmundo Villani-Côrtes" con la pianista Cláudia Marques, un disco que se destacó en el sitio web de Rádio Cultura FM de São Paulo durante varias semanas. Celebró sus 30 años de carrera profesional en la Sala Cecília Meireles, interpretando el "Winterreise" de Schubert, que fue destacado por O GLOBO como uno de los mejores espectáculos de música clásica de 2018.