Daniela Tabernig, soprano

daniela tabernig
soprano

"Daniela Tabernig fue una Rusalka memorable que cantó con una voz que supo manejar con gusto y expresión. Buena línea, excelente fraseo, bello timbre… todo se combinó para que su voz fuera la soñada para esta desdichada náyade. Su versión de la célebre «Canción de la luna» permanecerá por mucho tiempo en nuestra memoria y en nuestro corazón."
Opera World - Internacional Opera Magazine


download files

artist's website

The Argentine-Austrian soprano Daniela Tabernig is one of the most prominent singers of her generation. Recognized by both the public and critics for the expressive capacity of her voice, she has had an outstanding international career. She was awarded the Best Singer Prize by the Association of Music Critics of Argentina and received the Diploma of Honor as one of the five best singers of the decade from the Konex Foundation (2019).

 
She has performed many leading roles in opera productions at the Teatro Colón in Argentina and has been invited to perform in productions in Uruguay, Chile, Mexico, Colombia, Brazil, Greece, and China. She has sung important works such as Gioacchino Rossini's Petite Messe Solennelle and Stabat Mater, John Rutter's Requiem, Richard Strauss's Vier Letzte Lieder, Ludwig van Beethoven's Missa Solemnis, Gustav Mahler's Symphonies No. 2, 4, and 8, Franz Joseph Haydn's Die Jahreszeiten, Giuseppe Verdi's Requiem, and Shostakovich's Symphony No. 14.

 
Thanks to her vocal and acting versatility, she has been engaged on various operatic roles, including, Madama Butterfly, Suor Angelica, Tosca, and Minnie/La Fanciulla del West (G. Puccini), Magdalena in Andrea Chénier (U. Giordano), Nedda in Pagliacci (R. Leoncavallo), Micaela in Carmen (G. Bizet), Marguerite in Faust (Ch. Gounod), Margarita in Mefistofele (A. Boito), Desdemona in Otello (G. Verdi), Tatiana in Eugene Onegin (P. I. Tchaikovsky), Fiordiligi in Così fan tutte and Donna Anna in Don Giovanni (W.A. Mozart), Mimì in La Bohème.


Furthermore, she has been the protagonist in operas from the 20th and 21st centuries, such as Rusalka in Rusalka (A. Dvořák), Jenufa in Jenufa (L. Janáček), Amanda in Le grand Macabre (G. Ligeti), Beatrix in Beatrix Cenci (A. Ginastera), Aricia in the world premiere of Fedra (M. Perusso), Simona Fabien in Volo di notte (L. Dallapiccola), and Margaret Argyll in the Latin American premiere of Powder her Face (T. Adés).

 
She has been conducted by renowned maestros such as Christian Badea, Andrés Orozco Estrada, Marc Piollet, Julian Kuerti, Srba Dinic, Carlos Vieu, Enrique Arturo Diemecke, Mario Perusso, Alejo Pérez, Cristian Baldini, Baldur Brönnimann, Carmen Morales, Emilio Sagi, José Cura, Marcelo Lombardero, Pablo Maritano, Rita Cosentino, André Heller-Lopes, Alejandro Tantanian, and Rubén Szuchmacher.

 
Daniela Tabernig was born in Santa Fe, Argentina. She studied at the Constancio Carminio Institute in Paraná, at the Superior Institute of Art of the Teatro Colón, and at the National Conservatory of Athens, where she graduated with honors. 


português
A soprano argentina-austríaca Daniela Tabernig é uma das cantoras mais relevantes de sua geração. Reconhecida pelo público e pela crítica pela expressividade de sua voz, ela tem uma notável carreira internacional. Foi premiada com o Prêmio de Melhor Cantora concedido pela Associação de Críticos Musicais da Argentina e recebeu o Diploma de Honra como uma das cinco melhores cantoras da década pela Fundação Konex (2019).

 
Ela se apresentou muitas vezes como protagonista nas produções no Teatro Colón da Argentina, além de ser convidada para produções no Uruguai, Chile, México, Colômbia, Brasil, Grécia e China. Daniela Tabernig cantou em concertos de grande envergadura, interpretando obras como a Petite Messe Solennelle e Stabat Mater de Gioacchino Rossini, o Requiem de John Rutter, Vier Letzte Lieder de Richard Strauss, Missa Solemnis de Ludwig van Beethoven, as Sinfonias Nº 2, 4 e 8 de Gustav Mahler, Die Jahersrzeiten de Franz Joseph Haydn, o Requiem de Giuseppe Verdi e a Sinfonia Nº 14 de Shostakovich.

Graças à sua versatilidade vocal e atuação, ela interpretou os seguintes papéis em óperas: Madama Butterfly, Suor Angélica, Tosca. Minie em La Fanciulla del West e Mimì em La Bohème (G. Puccini), Magdalena em Andrea Chénier (U. Giordano), Nedda em Pagliacci (R. Leoncavallo), Micaela em Carmen (G. Bizet), Marguerite em Faust (Ch. Gounod), Margarita em Mefistófeles (A. Boito), Desdemona em Otello (G. Verdi), Tatiana em Eugene Onegin (P. I. Tchaikovsky), Fiordiligi em Così fan tutte e Donna Anna em Don Giovanni (W.A. Mozart).

Além disso, ela foi protagonista de óperas dos séculos XX e XXI, como Rusalka em Rusalka (A. Dvořák), Jenufa em Jenufa (L. Janáček), Amanda em Le grand Macabre (G. Ligeti), Beatrix em Beatrix Cenci (A. Ginastera), Aricia na estreia mundial de Fedra (M. Perusso), Simona Fabien em Volo di notte (L. Dallapiccola) e Margaret Argyll na estreia latino-americana de Powder her Face (T. Adés).

Cantou sob a batuta de maestros como Christian Badea, Andrés Orozco Estrada, Marc Piollet, Julian Kuerti, Srba Dinic, Carlos Vieu, Enrique Arturo Diemecke, Mario Perusso, Alejo Pérez, Cristian Baldini, Baldur Brönnimann, Carmen Morales, Emilio Sagi, José Cura, Marcelo Lombardero, Pablo Maritano, Rita Cosentino, André Heller-Lopes, Alejandro Tantanian e Rubén Szuchmacher.

Daniela Tabernig nasceu em Santa Fe, Argentina. Estudou no Instituto Constancio Carminio em Paraná (Argentina), no Instituto Superior de Arte do Teatro Colón e no Conservatório Nacional de Atenas, Grécia, onde se formou com honras. 

español
La soprano argentina-austríaca Daniela Tabernig es una de las cantantes de mayor relevancia de su generación.

Reconocida por público y crítica por la capacidad expresiva de su voz, viene realizando una notable carrera internacional. Fué galardonada con el Premio a la Mejor Cantante otorgado por la Asociación de Críticos Musicales de Argentina y con el Diploma de Honor como una de las mejores cinco cantantes de la década de la Fundación Konex (2019).

Se ha presentado en numerosas ocasiones como protagonista de producciones en el Teatro Colón de Argentina, siendo asimismo convocada por producciones de Uruguay, Chile, México, Colombia, Brasil, Grecia, y China.

Ha cantado en conciertos de gran envergadura obras como la Petite Messe Solennelle y Stabat Mater de Gioacchino Rossini, el Requiem de John Rutter, Vier Letzte Lieder de Richard Strauss, Missa Solemnis de Ludwig van Beethoven, las Sinfonías Nº 2, 4 y 8 de Gustav Mahler, Die Jahersrzeiten de Franz Joseph Haydn, el Requiem de Giuseppe Verdi y la Sinfonía Nº 14 de Shostakovich.

Gracias a su versatilidad vocal y actoral ha realizado los siguientes roles operísticos: Doña Anna en Don Giovanni (W.A. Mozart), Mimí en La Bohéme, Madama Butterfly, Suor Angélica, Tosca y Minie en La Fanciulla del West (G. Puccini), Magdalena en Andrea Chenier (U. Giordano), Nedda en Pagliacci (R. Leoncavallo), Micaela en Carmen (G. Bizet), Marguerite en Faust (Ch. Gounod), Margarita en Mefistófeles (A. Bonito), Desdemona en Otello (G. Verdi), Tatiana en Eugene Onegin (P. I. Tchaikovsky).

Asimismo, ha sido protagonista de óperas de los siglos XX y XXI: Rusalka en Rusalka (A. Dvorak), Jenufa en Jenufa (L. Janaceck), Amanda en Le grand Macabre (G. Ligeti), Beatrix en Beatrix Cenci (A. Ginastera) Aricia en el estreno mundial de Fedra (M. Perusso), Simona Fabien en Volo di notte (L. Dallapiccola) y Margaret Argyll en el estreno latinoamericano de Powder her face (T. Adés).

Fué dirigida por renombrados Maestros como Christian Badea, Andrés Orozco Estrada, Marc Piollet, Julian Kuerti, Srba Dinic, Carlos Vieu, Enrique Arturo Diemecke, Mario Perusso, Alejo Pérez, Cristian Baldini, Baldur Brönnimann, Carmen Morales, Emilio Sagi, José Cura, Marcelo Lombardero, Pablo Maritano, Rita Cosentino, André Heller-Lopes, Alejandro Tantanian y Rubén Szuchmacher.

Daniela Tabernig nació en Santa Fe, Argentina. Estudió en el Instituto Constancio Carminio de Paraná, en el Instituto Superior de Arte del Teatro Colón y en el Conservatorio Nacional de Atenas, Grécia, donde fué graduada con honores.
Avenida Paulista,171 4º Andar
São Paulo, SP, Brazil
01311-000